بازی در کودکان

 

 آب بازی در کودکان 

 

ترجمه: آذر بخششی

 

 

کودکی که با آب بازی می کند، درحال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن آب در زمین است. این کودک پس از اینکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ یک روز سخت را پشت سر گذاشته، با آب بازی آرامش پیدا میکند. او لغات جدید می آموزد، به خاصیت خیس بودن آب و جنس حبابها فکر می کند و شما تصور می کنید که او فقط مشغول خراب کاری است. آب یک وسیله بازی است که به طور طبیعی و دایم در خانه ها وجود دارد. بچه های کوچک آب بازی را دوست دارند و در مورد آن بسیار کنجکاو هستند. از آن جایی که می توان با آب، بازیهای متنوعی را انجام داد، علاقه مندان فراوانی در سطح جهان دارد. کودکان نوپا دوست دارند از طریق حواسشان بخصوص حس لمسه به کشف بپردازند.

 

ادامه نوشته

خلاقيت در كودكان

 

 كودكان بزرگترين معلمان خلاقيت

 

حميد ميرزا آقايی

 

 

هنگاميكه نوزادي متولد مي شود و گريه هاي او به صدا در مي آيد، اين فريادها تنها يك مفهوم دارد، چرا؟ نوع خلقت آدمي به گونه اي است كه او پرسشگر به دنيا مي آيد. اوج پرسشگري و خلاقيت در ابتداي زندگي انسان شكل مي گيرد. كودكان با رفتارهاي خود، هميشه آدمي را مبهوت مي كنند؛ چشماني كه دائم در حال جست و جو است و گويش هايي كه منتظر كوچكترين تحريك براي پيدا كردن منبع صدا و اندامي كه با خستگي ناپذيري به هر گوشه اي سرك مي كشد. يك كودك دو يك يا سه ساله در طول روز از يك ورزشكار حرفه يي بيشتر حركت و بيش از يك نوار ضبط صوت صحبت مي كند. گاهي آنقدر انرژي دارد كه براحتي به خواب نمي رود. انسان با روحيه خلاقي پا به دنيا مي گذارد و تنها اين بزرگسالان هستند كه به واسطه جهل، اين روحيه را نابود مي كنند.

 

روزنامــــه اعتمــــاد، ۱۴ مهر ۱۳۸۲

ادامه نوشته

شخصیت در کودکان

 

 نقش همبازيها در رشد شخصيت کودک

 

محمدرضا مطهری

 

 

در عين حال که وجود رابطه اي صميمي و همبازي شدن با بزرگسالي مهربان براي ايجاد احساس اعتماد و ارزش، رفع نيازمنديها، پاسخ به پرسشها و حل مشکلات کودک الزامي است، کنش متقابل با کودکان ديگر نيز در اين فرايند نقشي عمده بازي مي کند. همسالان و همبازيها در شکل گيري شخصيت، رفتار اجتماعي، نظام ارزشي و نحوه نگرشهاي يکديگر دخالت دارند. کودکان به وسيله سرمشق دهي و سرمشق گيري در مورد اعمالي که تقليد کردني است و با ارزشيابي فعاليت هاي يکديگر و بازخوردي که به يکديگر مي دهند، در همديگر تاثير مي گذارند. کودکان بسياري از مهارتهاي اجتماعي را از راه کنش متقابل يکديگر ياد مي گيرند. آنان مي آموزند که چگونه چيزي بدهند و چيزي بگيرند؛ در فعاليتهاي دسته جمعي شرکت کنند.

 

ادامه نوشته

مسائل جنسی در کودکان

 

 تكنيكهاى والدين براى پاسخ به سؤالات جنسى كودكان

 

در گفتگــو با دكتــر فاطمه قاسم زاده

فريال طهماسبى

 

 

حساس بودن والدين نسبت به ويژگیهاى رفتار جنسى كودكان خود و اينكه چگونه و از چه سنى بايد كودك خود را دراين زمينه آگاه كنند تا دركسب هويت جنسى خويش موفق باشند، محور بخش نخست گفتگو بود كه از نظر خوانندگان محترم گذشت. دكتر قاسم زاده در واپسين بخش اين گفتگو به ساير موقعيتهايى اشاره مى كند كه در مواجهه والدين با كودكان و در خصوص رفتارهاى جنسى بايد مورد تأمل و دقت قرار گيرد. اين گفتگو را بخوانيد.

 

ادامه نوشته

مسائل جنسی در کودکان

 

 گفتگو با فرزندان براى كسب هويت جنسی

 

در گفتگـــو با دكتـــر فاطمه قاسم زاده

فريال طهماسبی

 

 


به نظر میرسد امروزه حريم روابط خصوصى بين افراد شكسته شده و در شبكه هاى اينترنتى، رسانه ها، مجله ها و فيلم ها بى پروا پيام هايى در باره مسائل جنسى مطرح مى شود كه تقدس آن را زير سؤال مى برد؛ اطلاعاتى كه به صورت مستقيم و غير مستقيم و گاه زيانبار سلامت جنسيتى كودكان و نوجوانان را مخدوش كرده و آنها را از ايفاى نقش جنسى خود در آينده باز مى دارند. از اين روى والدين بايد در جست و جوى راهى باشند تا بتوانند در برابر اين تحريكات و آسيب هاى جسمى و روانى، حصار نفوذ ناپذيرى در اطراف فرزندان خود بسازند تا رشد جسمى، روانى و عاطفى آنها، سير طبيعى خود را طى كند. از آنجا كه خانواده نمى تواند در مقابل بمباران اطلاعاتى بايستد، تنها راه مكالمه دوستانه و با صداقت با فرزندان در اينگونه امور است.

 

ادامه نوشته